علمی و آموزشی

عملکرد رادیاتور آب خودرو و علت خرابی آن

عملکرد رادیاتور آب خودرو و علت خرابی آن

عملکرد رادیاتور آب خودرو و علت خرابی آن

یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده خودرو رادیاتور آب می‌باشد. رادیاتور در خودروهای قدیمی از جنس فلز آهن و در خودروهای جدید از فلز آلومینیوم ساخته می‌شود.

آلومینیوم به دلیل اینکه تبادل دمایی را به خوبی انجام می‌دهد، بسیار بهتر از آهن عمل می‌کند. زمانی که آب داخل سیلندر به دمای مورد نظر می رسد، ترموستات آزاد شده و آب داغ وارد رادیاتور می‌شود.

شمع آب دمای موتور را به کامپیوتر گزارش می‌کند. در این موقع ای سی یو دستور روشن شدن فن روی دور کند یا تند را به رله فن گزارش می‌کند.

فن روشن شده و دمای آب داخل رادیاتور کاهش پیدا می‌کند، سپس آب خنک شده درون رادیاتور مجدد وارد سیلندر شده تا گرمای داخل موتور را به خود جذب کند و مجدد چرخه تکرار می‌شود.

این قطعه به دلیل اینکه با مایع سیستم خنک کننده مستقیم در تماس است، از قسمت‌های دیگر حساس‌تر می‌باشد، بنابراین باید از محلول آب رادیاتور و ضدیخ استفاده کنید.

درون رادیاتور آب برای اینکه دمای آب زودتر پایین بیاید، شبکه شبکه ساخته می‌شود، پس اگر از محلول مناسب استفاده نکنید، در اثر سرمای هوا حجم محلول دو برابر شده که این امر باعث سوارخ شدن و ترک برداشتن رادیاتور آب می‌‌شود.

همچین رسوب آب هم می‌تواند سبب انسداد این مسیرها شده و گردش آب درون رادیاتور را با مشکل مواجه‌ کند. در این شرایط دمای قسمتی از رادیاتور همیشه سرد است، که نشان دهنده انسداد آن قسمت از رادیاتور می‌باشد.

اگر شما هم قصد خرید رادیاتور آب خودرو دارید، اما با توجه به تنوع زیاد مدل‌ها و قیمت‌ها با خرید این وسیله به مشکل برخورده‌اید، اصلا نگران نباشید. ما در این مقاله شما را با انواع رادیاتور خودرو آشنا کرده و به شما یک سری نکات مهم که هنگام خرید رادیاتور آب‌خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید را آموزش می‌دهیم.

 

رادیاتور آب‌خودرو چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

در واقع رادیاتور آب هم مخزن نگهداری آب برای سرد کردن دمای موتور است. همیشه به علت انفجار سوخت در محفظه احتراق دمای آن بالا می‌رود و برای جلوگیری از ذوب شدن قطعات و جام کردن موتور باید آن را سرد نمایید.

رادیاتور دارای تعدادی شبکه داخلی است که آن درون شبکه‌ها در حجم زیادی پخش و به وسیله هوای سرد و باد فن خنک می‌شود. در واقع رادیاتور علاوه بر نگهداری مایع خنک کننده موتور وظیفه خنک کردن آب یا همان مایع داغ شده به وسیله موتور را به عهده دارد.

 

عملکرد رادیاتور آب خودرو و علت خرابی آن

 

رادیاتور ماشین چگونه کار میکند؟

در این بخش به طرز کار رادیاتور آب ماشین خواهیم پرداخت؛ موتور خودرو تقریبا درگیر ترین قطعه در اتومبیل می‌باشد که به صورت پی در پی در حال فعالیت است.

فعالیت گسترده موتور هنگام حرکت خودرو سبب ایجاد حرارت شده که باید توسط بخش دیگری کاهش یافته تا به موتور آسیبی وارد نشود.
دمای مناسب برای بهترین حالت عملکرد موتور ۸۰ درجه سانتی گراد است اما در شرایط مختلف این دما بسیار بالاتر از استاندارد موتور می‌رسد و در چنین حالتی است که کارایی رادیاتور ماشین بصورت ملموس حس شده و کار تعدیل دمای موتور شروع میشود.

طرز کار رادیاتور ماشین از ساختار پیچیده ای برخوردار نیست؛ بدین ترتیب که مایع خنک کننده از طریق مخزن تعبیه شده وارد سیستم خنک کننده موتور شده و سپس به رادیاتور ماشین رسیده و در نهایت وارد موتور شده و در کانال هایی که دور سیلندر ها وجود دارد گردش میکند.
طی گردش مایع رادیاتور، حرارت ناشی از احتراق موتور جذب مایع خنک کننده شده و سیال دوباره به درون رادیاتور ماشین برمی‌گردد تا مجددا خنک شود.

حال وظیفه رادیاتور ماشین خنک کردن مایعی است که حرارت موتور را جذب کرده است، نحوه کار رادیاتور بسیار ساده است، در رادیاتور ماشین مسیر هایی پیچ در پیچ منظمی قرار دارد که مایع در بین آنها در حال حرکت است.

در این بین پره های رادیاتور باعث میشود تا هوا خنک تر در بین این لوله ها در رفت و آمد باشند و به دلیل رسانش گرمایی بالای فلز رادیاتور ماشین، این گردش هوا باعث خنک شدن آب رادیاتور ماشین خواهد شد.
در پروسه خنک کردن مایع رادیاتور، قطعاتی همچون ترموستات، لوله های انتقال مایع خنک کننده، واتر پمپ و فن رادیاتور نیز سهیم هستند.
فرآیند ذکر شده بارها و بارها بصورت مداوم انجام می‌شود تا موتور در بهترین دمای خود کار کند. راننده به کمک عقربه های پشت آمپر میتواند تغییر دمای موتور خودرو خود را زیر نظر داشته باشد.

 

آشنایی کامل با اجزای رادیاتور خودرو

به طور کلی، رادیاتور ماشین از سه بخش اصلی تشکیل شده است به یکدیگر متصل اند:

  • مخزن بالایی: بخشی که مایع خنک کننده با حرارت بالا پس از گردش در موتور به آن وارد میشود.
  • مخزن پایینی: بخشی که که مایع خنک کننده پس از خنک شدن وارد آن شده و سپس به موتور بر میگردد.
  • لوله های رابط رادیاتور: لوله هایی که در رادیاتور ماشین تعبیه شده اند تا در طی اتصال منبع بالایی به پایینی آب رادیاتور ماشین داخل آنها جریان داشته و به کمک هوا خنک شود. لوله های رابط اصلی ترین جزء رادیاتور خودرو محسوب میشوند.

 

بررسی انواع رادیاتور خودرو

رادیاتور ماشین از حیث جنس فلز و ساختار فلز به دسته بندی های مختلف تقسیم میشوند. جنس رادیاتور ماشین معمولا از فلز آلومینیوم، مس، و یا برنج است که در حرارت های بالا موتور بتواند انتقال دمای آب را به خوبی انجام دهد. همچنین، روش های ساخت آنها می‌تواند از دو روش Soldering یا Brazing باشد.

همانطور که گفته شد، رادیاتور آب خودرو از انواع مختلفی دارند که با توجه به مدل خودرو ساخته شده اند.

از انواع رادیاتور ماشین از نظر طراحی لوله های خنک کننده می‌توان به رادیاتور لوله با پره، فن تیوب، کروگیت و در نهایت رادیاتور لانه زنبوری که امروزه به عنوان رایج ترین نوع رادیاتور ماشین شناخته میشود اشاره کرد.

رادیاتور لانه زنبوری از تعداد زیادی مجرا های باریک آب تشکیل شده که اتصال بین آنها از جفت شدن نوار های فلزی و لحیم کاری شده در طول یکدیگر به وجود می‌آید. این مجاری های آب از منبع بالایی تا پایینی ادامه پیدا کرده اند.

 

رادیاتور ماشین کجاست؟

حال باید به این نکته نیز پی ببریم که دقیقا رادیات ماشین کجاست؟ رادیاتور آب خودرو در دو حالت افقی و عمودی می‌تواند در خودرو بخش جلویی کاپوت خودرو نصب شود.

بصورتی که با باز کردن کاپوت دقیقا پشت سینی جلو میتوانید مخزن بالایی رادیاتور آب ماشین را مشاهده کنید. در نوع عمودی آب گرم وارد مخزن بالایی شده و از آنجا توسط لوله های رابط به مخزن پایینی و از آنجا به موتور باز می‌گردد.

در نوع افقی، آب گرم به صورت عرضی وارد مخزن رادیاتور می‌شود و بعد از عبور از لوله ها به صورت افقی از رادیاتور خارج و وارد موتور می‌شود.

 

علائم و نشانه‌های خرابی رادیاتور آب خودرو:

  • خودرو آب کم می‌کند: یعنی شما از سلامت تمام قسمت‌های سیستم خنک کننده و واشر ‌سر سیلندر اطمینان دارید، اما خودرو شما آب کم می‌کند. معمولا با بازدید ظاهری رادیاتور به خرابی آن پی می‌برید.
  • بالا رفتن دما در سربالایی: در سر بالایی‌ها دمای موتور شما بیش از اندازه بالا می‌رود. در بیشتر موارد به دلیل کیپ شدن شبکه‌های داخل‌رادیاتور گردش آب به خوبی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه آمپر آب خودرو شما بالا می رود.
  • زمانی که شما کولر را روشن می‌کنید: آمپر آب شما بالا می‌رود. از سلامت فن‌ها اطمینان حاصل کنید و سیستم خنک کننده نشتی نداشته باشد. تنها علت آن خرابی رادیاتور خودرو می‌باشد.
  • بخاری شما به خوبی گرم نمی‌کند: با وجود گرم شدن موتور باز هم باد بخاری شما سرد است. علت آن خرابی رادیاتور بخاری می‌باشد، این رادیاتور تقریبا مشابه رادیاتور اب است اما در سایز خیلی کوچک که در پشت داشبرد قرار می‌گیرد.
  • روشن شدن چراغ stop: این شرایط خیلی نادر است و مربوط به زمانی است که رادیاتور شما کاملا از مایع خالی می‌شود. علت آن ترک برداشتن و شکستن‌ رادیاتور آب‌ خودرو می‌باشد.
  • خروج بخار از رادیاتور: معمولا زمانی که قسمتی از رادیاتور سوراخ یا شکسته می‌شود. مایع اطراف رادیاتور ریخته و با گرمای بدنه آن شروع به بخار شدن می‌‌کند. بخار تولید شده مانند دود با باد فن به اطراف پخش می‌شود.
  • موتور خودرو به خوبی کار نمی‌کند: زمانی که سیستم خنک کننده خودرو نشتی دارد، دمای آن مقداری بالا می‌رود که باعث ایجاد لرزش و بد کار کردن موتور خودرو می‌شود. البته همیشه این علائم مربوط به خرابی رادیاتور نیست، اما با دیدن آن‌ها باید رادیاتور را کنترل کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید.

 

از فروشگاه معتبر خرید کنید: متاسفانه روزانه حجم زیادی کالای تقلبی وارد بازار می‌شود که از نظر ظاهری دقیقا مشابه جنس اصلی هستند. تنها راه تشخیص آن مهارت و تجربه است، اگر مهارت لازم را در این زمینه ندارید حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *